Kaukokiito Lapin rekikoirien tukena

Koronaepidemia on kurittanut maailmaa ja etenkin turistikohteet ovat olleet pulassa turisten vähäisen määrän vuoksi. Suomen Lapissa etenkin reikoirayrittäjät ovat joutuneet haastavan tilanteen eteen, sillä heidän asiakasmääränsä ovat kokeneet suoranaisen romahduksen, mutta liiketoiminnan kulut eivät suinkaan ole laskeneet. Koirista on huolehdittava oli tuloja tai ei! Kerromme tässä artikkelissa, kuinka Kaukokiito on ollut mukana auttamassa alueen rekikoiria ja alan yrittäjiä.

Ruokalahjoituksia

Kaukokiito uutisoi sivustollaan 13. lokakuuta 2020 toimittavansa ruokalahjoituksia rekikoirille. Yhden koiran ruoka-annos päivittäin on noin 600 g, joten yrityksen koirien ruokakulut voivat olla jopa kymmeniä tuhansia euroja vuosittain. Kun tuloja ei ole, on osa rekikoirista vaarassa joutua lopetusuhan alle ilman ulkopuolista apua. Kaukokiito on mukana auttamassa. Se organisoi Prima Pet Premium Oy:n lahjoittamien ruokien logistiikan. Kaikkiaan syksyn aikana toimitetaan 30 000 kiloa ruokaa rekikoirien kuppeihin. Tästä määrästä saadaan noin 50 000 ruokakupillista ruokaa.

Myyntijohtajan puheenvuoro

Kaukokiidon myyntijohtajana toimiva Timo Maijala pitää Prima Pet Premium Oy:n avausta hienona kädenojennuksena rekikoirayrittäjille. Hän haluaa olla omalla panoksellaan mukana rekikoirien sekä suomalaisten yrittäjien tukemisessa. Hänen mielestään nyt on tärkeää tehdä yritysten välistä yhteistyötä, sillä siten on mahdollista saada tavallista enemmän tuloksia. Yhteistyöllä on hänen mielestään mahdollista selättää vallitseva haastava tilanne.

Koronavirustilanteen seuraaminen

Kaukokiito painottaa tiedotteessaan seuraavansa koronavirusepidemian etenemistä. He pyrkivät turvaamaan asiakkaidensa ja henkilöstönsä terveyden sekä logistiikan toimivuuden. Tämän vuoksi yrityksen käytössä on monia varautumistoimenpiteitä.

Tällä hetkellä yrityksen kuljettajat eivät ota lähettäjältä vastaan rahtikirjoja, lukuun ottamatta VAK-kuljetuksiin liittyviä rahtikirjoja sekä sähköistettäviä rahtikirjoja, joita käytetään noutoterminaaleissa. Kuljettajia on myös suositeltu välttämään asiakkaiden rahtikirjojen kuittaamista eikä yrityksen mobiililaitteisiin oteta tällä hetkellä kuittausta vastaanottajalta. Kuljettaja voi tällä hetkellä hoitaa kuittauksen asiakkaansa puolesta, mutta asiakkaan tulee edelleen tarkistaa lähetys ennen kuittausta. Kuitatukseen tulee myös lisätä lähetyksen vastaanottavan henkilön nimi. Näin pyritään välttämään tarpeettomia kontakteja yrityksen mobiililaitteisiin sekä suojaamaan asiakkaita.

Yrityksessä pyritään välttämään mahdollisuuksien mukaan kokoontumisia ja suositaan etä-tapaamisia sekä etätyötä. Henkilöstölle on annettu tilanteeseen liittyvää koulutusta ja käsihygienian merkitystä on korostettu.